Per categorie:











  Per soort:









FAQ

Contact

VUE nu ook op Facebook

Vacatures

In het seizoen 2017-18 organiseert de Volksuniversiteit opnieuw lezingen in het Academisch Genootschap. Gratis voor vriend(inn)en van de VUE.


Klik hier(boven) voor het programmaboekje als pdf [0.75 MB]



Anders kijken naar FILM


Na de cursus 'Introductie in de Filmgeschiedenis' gaan we gedurende vijf avonden 'anders kijken naar film'. Dit gebeurt aan de hand van vijf mooie thema's: acteren, humor, kleur, eten en digitaal. Ook ervaren filmkijkers die niet hebben deelgenomen aan de introductiecursus zijn van harte welkom!

ACTEREN IN DE FILM
Met het ontstaan van de film was er al snel behoefte aan een nieuwe acteerstijl, anders dan die van het theater. We behandelen in vogelvlucht de geschiedenis van het acteren, de ontwikkelingen door de eeuwen heen en belanden al snel bij de introductie van de sprekende film eind jaren 20.
Wat zijn de verschillen tussen acteren op het toneel en acteren in een film? Waarom konden sterren van de stomme film niet slagen toen zij eenmaal hun mond open moesten doen?
We zien typische voorbeelden van klassieke en moderne acteerstijlen: van de beroemde Engelse school tot de Russische vernieuwer Stanislavski, van method acting tot overacting. Van Lillian Gish en Buster Keaton tot en met Bette Davis en Laurence Olivier; van Marlon Brando en Meryl Streep tot en met Nicolas Cage en Jim Carrey.

HUMOR IN DE FILM
Niets is zo persoonlijk als humor. Toch gaan we een poging wagen om te kijken wat een film of een filmscène soms zo onweerstaanbaar grappig maakt.
Iedereen heeft wel een favoriet subgenre, bijvoorbeeld slapstick, screwball comedy, satire, absurdisme, kolder, comedy of manners, parodie, romantische komedie of zwarte humor.
Zomaar wat namen die voorbij komen: Charlie Chaplin, Cary Grant, Katharine Hepburn, Peter Sellers, Mel Brooks, Woody Allen, Monthy Python, Julia Roberts en George Clooney.

KLEUR IN DE FILM
Kleur is een essentieel onderdeel van storytelling. Zo kan rood staan voor passie en liefde of voor strijdlust en jaloezie. Iemand in het blauw is misschien naar binnen gekeerd, koel en verlegen. Oranje en geel zijn geschikt voor de herfst en prachtige zonsondergangen.
In onze zoektocht naar betekenis van kleuren en de combinatie van kleuren kunnen we natuurlijk niet heen om de grote regisseurs uit de filmgeschiedenis, zoals D.W. Griffith, Alfred Hitchcock, Akira Kurosawa, Jean-Luc Godard, Stanley Kubrick en Wes Anderson.
We beginnen bij de allereerste films die met de hand werden ingekleurd of een kleurenbadje kregen, zien hoe het ontstaan van Technicolor prachtige filmklassiekers opleverde en eindigen in het huidige digitale tijdperk waarin de computer het celluloid heeft verdrongen en men kan toveren met kleuren.

ETEN IN DE FILM
Voedsel in speelfilms heeft altijd een betekenis en is vaak deel van een historische context. Eten is een sociaal, economisch en psychologisch verschijnsel en staat vaak aan de basis van veranderende persoonlijke relaties. Eten dient als verleiding, verraad of verzoening. Van een romantisch etentje voor twee tot een familiediner waar duistere geheimen worden geopenbaard.
Mannen ontlenen meestal status aan eten en gebruiken het voor het verhullen van hun emotionele gebreken. Als een man kookt, weet hij misschien niet hoe hij anders zijn liefde moet uitdrukken. Voor vrouwen lijkt eten samen te vallen met verzorging en troost of betekent het de klassieke weg naar zelfstandigheid of de ontsnapping uit een benauwend huwelijk.
Aan de hand van een selectie van bekende en minder bekende films uit verschillende culturen ervaren we op een spannende, ontroerende, smakelijke (en soms onsmakelijke) manier de rol van eten in film.

DIGITALE FILM
De digitale film heeft het celluloid bijna helemaal uit de bioscoop verdrongen. We gaan in op de verschillen tussen de traditionele manier van film maken en zien hoe technologische ontwikkelingen zeer van invloed zijn op de huidige manier van films maken. Wat zijn de voor- en nadelen van digitale films?
In digitale films wordt bovendien vaak anders geacteerd. Je moet kunnen praten tegen mensen die er niet zijn en moet je kunnen wanen op locaties terwijl je gewoon in de studio staat voor een groen scherm, waarop later decors worden geprojecteerd. Natuurlijk laten we een aantal mooie voorbeelden zien en realiseren we ons tot dat films steeds meer een illusie worden.

Docent: Dhr. Cor Oliemeulen
Inlichtingen: zie: www.indebioscoop.com

tijd: dinsdag 19:00-21:30 uur
periode:13 maart t/m 10 april 2018 - 5 lessen
plaats:Van Maerlantlyceum Jacob van Maerlantlaan 11 EINDHOVEN
docent:C. Oliemeulen
C. Oliemeulen
Schrijver en communicatiespecialist met een onbedwingbare liefde voor film. Oprichter en hoofdredacteur van het onafhankelijke filmmagazine Indebioscoop (www.indebioscoop.com).
Sluiten
extra info: Onze werkwijze: Zie Help & FAQ of 'veelgestelde vragen'

maximaal: 9 deelnemers
minimaal: 6 deelnemers
prijs: € 104,00
code: KCU227  
aanmeldformulier / registration form
  




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwsbrief

Indien u onze nieuwsbrief nog niet ontvangt, kunt u zich hier aanmelden:

naam:  
e-mail: